Monster, marsslutt og müslibar

Mars nærmer seg april med stormskritt, og jeg kjenner masteroppgaven tynger mer og mer på skuldrene mine. Heldigvis finnes det fine ting som får meg til å slappe av.

Et eksempel på det motsatte er denne genseren

Jeg holder på med en mariusgenser med space invadersmønster til både sønnen og mannen. Det går helt vanvittig tregt! En av grunnene til det er at jeg må bruke mange forskjellige mønster, telle, rekke opp, telle igjen osv.. Bah! Har holdt på med mannens i snart et år…. jeg er fristet til å bare strikke vanlig mariusgenser med rundfelling istedet.

Når man holder på med slike kjedelige greier er det fint å bli overrasket med pakke i posten (nåja, overraskelse var det vel strengt tatt ikke).

Min fine venn Lengsel og jeg hadde en svært så uformell swap. Jeg sendte henne en pakke, og jeg fikk pakke fra henne. Tre herlige nøster garn (som skal bli babyjakke, kopptue og lue) og sjokkkkkkkis 🙂 Tusen takk!

Litt strikking blir det da tid til også. Dette er circle socks (gratismønster på ravelry) i «norske» farger. Strikket i Mor Aase på pinne 3.5. Strikket denne under VM, så da ble det norske farger.

Strikket ei lue til broren til mannen. Sønnen kaller ham for onkel Vi-Vi, så da ble det ei vivilue. Mønsteret er et gratismønster fra ei nettside. Du trenger ikke være medlem for å se den.. Vi-Vi valgte selv fargene, og den er strikket i falk på pinne 3.5.

 

For ei stund siden fikk jeg en fantastisk god oppskrift på müslibarer av søskenbarnet mitt. Og den kommer her:

Eplesaus/mos:

4 epler (skrelles og deles opp)

2 ss honning

1/2 ts bakepulver

så mye kanel du føler for

en dæsj vann

 

Kok opp til eplene er møre, så mos med stavmikser eller noe annet du skulle ha for hånden.

 

Sleng dette i en bolle:

5 kopper store havregryn

1 kopp hakka mandler

1 kopp frokostblanding

2 kopper hvetemel

1 kopp rosiner

4 egg

2 ss honning

 

Ta det tørre først. Så slenger du oppi eplesausemosen til det blir en herlig gugge, må være relativt klissete.

Ha det på ei langpanne med bakepapir, stek på 180 grader i 40-45 min.

Ta ut, del opp i ønsket størrelse, og eventuelt stek stykkene i 5-10 min til om du vil ha ei sprø skorpe.

 

Jeg brukte ett ekstra egg for å få deigen som jeg ville.

Veeeldig enkle, gode og mettende!

Og til slutt må jeg vise frem podens frokostmatpakke i dag.

Monsterbrødskiver! I morgen skal jeg sannelig skjære ut tenner i agurken og 🙂

Men fra monster og müsli til master.. Jeg dukker plutselig opp igjen 🙂

 

Om ordknapp

Mamma, kjærest og lærer på 27 år. Ikke nødvendigvis ordknapp, men liker tanken på at det kan finnes en ordknapp. Tenk så fint, en knapp man kan trykke på for å få fem fine ord. Fine ord som filur, lavendel, klem og nesetipp. Denne bloggen er om meg, strikkinga mi og kanskje noen fine ord.
Dette innlegget ble publisert i Strikking. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Monster, marsslutt og müslibar

  1. reSirikulert sier:

    Tålmodighet er ein dyd! Du er meir enn god som strikkar desse gensrane, må eg seie! 🙂
    Elles er det kjekt med postpakke, venta eller ikkje. Og småstrikket ditt var knallfint! Flott at du delar oppskrift òg 😉

Legg igjen en kommentar

