Siste ukes hendelser

Nok ei uke har gått, skremmende, raskt forbi, men jeg har da fått gjort både det ene og det andre.

For det første så feiret vi sønnens 2-årsdag på søndag, med kake, ballonger og alt som hører med. Det var en sliten gutt vi la på kvelden, selv om han i det lengste ikke ville innse at dagen var over.

En liten oppdatering på den alt for store oransje, heklede lua. Vel, jeg slengte den i vaskemaskinen for å tove den litt… Den er nå for liten til sønnen og ser ut som noe Olav Thon kunne ha brukt..

Når det gjelder strikking har jeg hatt et stort behov for små, overkommelige prosjekter. Jeg har ikke  orket å tenke på alle de uferdige genserene jeg har liggende i strikkeveskene mine. Etter å ha sett litt rundt på Ravelry så jeg at en av mine venner der hadde laget ei fin lue OG at hun hadde laget den av et garn jeg hadde i lageret mitt. Ja, det skal sies at jeg fikk det garnet fra henne, men at jeg ikke har brukt det fordi jeg har syntes det virker så hardt. Garnet heter abuelita tjukk merino og kan kjøpes hos Pickles (norsk nettbutikk). Jeg begynte å nøste opp garnet, og WOW! Det er det mykeste garnet jeg har tatt på noen gang tror jeg. Så på 1-2-3 hadde jeg lagt opp til Tuva-lua (link til norsk nettside, gratismønster). Jeg brukte pinne nr.5 istedet for 3.5 og la opp 80 masker. Etter ribbestrikken økte jeg til hundre masker. Tadaaaa

Jeg ble så fornøyd at jeg strikket en til med det samme, men da økte jeg ikke til hundre masker etter ribbestrikken. Så nå har jeg ei lue til meg, og ei til gaveeska. Lurt!

Men var jeg ferdig med Tuva etter dette? Nah. Jeg fant frem noe hvitt smartgarn fra lageret, la opp 70 masker og strikket ivei. Da den var ferdig var jeg virkelig ikke fornøyd med fargen. Den måtte farges. Med en gang! Heldigvis har jeg Kool-aid i strikkelageret mitt. Kool-aid er amerikansk saftpulver som faktisk kan brukes til å farge garn og klær med! Vanskelig å tro at noen faktisk drikker det der!

Men jeg hadde jo fremdeles litt garn igjen, og siden jeg var så godt igang farget jeg resten av garnet også. Fremgangsmåten er enkel. Man bløter opp det man skal farge, i dette tilfellet garnet.

Så blander man ut saftpulveret med litt (!!) vann. Jeg bruker som regel 1 pulverpose til 20 gram garn.

Så la jeg garnet i vann/pulverblandingen og fylte på med mer vann. Satte det inn i mikrobølgeovnen i 3 minutter, lot det hvile i 5 minutter og kjørte den i 3 minutter til. Voila:

En bedre beskrivelse av farging med kool aid kan leses på knitty.

Selv etter tre luer var følte jeg meg fremdeles ikke ferdig med hodeplagg, og jeg la opp til ei vaffellue som jeg fant mønster på hos pickles. Jeg hadde ikke garnet som skulle til, men jeg satset nok en gang på smart. La opp 112 masker på pinne 3.5. Det skulle egentlig være pinne 5.

Etter å ha strikket så langt tenkte jeg at denne lua kom til å bli for stor for meg, men jeg strikket videre.

Fargene kommer ikke til sin rett her, men lua er ihvertfall for liten! Den er litt for stor til sønnen… Nok en ting som endte i gaveboksen gitt..

Innimellom strikkeslagene og masteroppgaveskriveslagene (ja, for det blir litt tid til det og) må man ha litt energi. Og dette er noe av det beste jeg vet.

Vaniljeyoughurt og frossen skogsbærblanding! Vips, svosj, klabam, å så er det en deilig smoothiesis klar.

Siste skudd på kjapt-prosjekt-lista er saartje´s bootees (ravelrylink).

Strikket på pinne 3.5 i Hacho (utgått garn fra du store alpakka).

Jeg strikket nyfødtstørrelsen, men disse passer sønnen. Nå mangler bare knapper.

Søskenbarnet mitt dro meg med innom Fretex i dag. Jeg bruker som regel ikke å finne noe der, men i dag fant jeg 3 blekkulfbøker som ble med hjem, samt denne

Jeg har lenge sett på slike vesker, men har ikke fått meg til å bruke mellom 300-1000 kroner på ei. Denne? Den nette sum av 49 kroner! YEY! God plass til både strikketøy og ting og tang i den. Om jeg trenger ei ny veske? Nah, men noen tilbud greier jeg ikke la være å slå til på.

Til slutt må jeg fortelle om dagens kulturelle begivenhet. Jeg var på Trøndelag teater for å se «Et dukkehjem».

En herlig oppsetning som virkelig fikk frem Ibsens budskap. Gode skuespillerprestasjoner gjorde det hele til en flott opplevelse. Den vises frem til førstkommende lørdag, og jeg anbefaler den gjerne! At Elvis er med i stykket er virkelig ikke noe minus.

Nå er det natta, for i morgen venter nok en strikkeskrivedag.

Om ordknapp

Mamma, kjærest og lærer på 27 år. Ikke nødvendigvis ordknapp, men liker tanken på at det kan finnes en ordknapp. Tenk så fint, en knapp man kan trykke på for å få fem fine ord. Fine ord som filur, lavendel, klem og nesetipp. Denne bloggen er om meg, strikkinga mi og kanskje noen fine ord.
Dette innlegget ble publisert i Strikking. Bokmerk permalenken.

4 svar til Siste ukes hendelser

  1. Gunhild sier:

    Oh my, kor du strikkar! Kan ikkje du strikke meg ein tunika? Jaaa!

  2. Gunhild sier:

    Hahaha, trur eg står over…. kan ikkje garantere at eg ikkje veks i lengda :p

  3. Mo sier:

    Jeg ønsker meg en kledelig lue… :o) Godt jobba, på alle fronter!

Legg igjen en kommentar

