Siste ukes sykestrikk

Sønnen ble syk forrige søndag, og da har det blitt litt andre prioriteringer enn blogging. Strikking derimot har det blitt endel av, for det har jo blitt en del dupper på den slitne poden. Det første jeg begynte på var et par såkalte bosniatøfler. Navnet har de fått siden mønsteret visstnok stammer fra Bosnia. Det enkle er ofte det beste? Tøflene er svært enkle, og de første ble strikket i «Perfect» fra sandnesgarn på pinne nr.4.

Brukte akkurat ett nøste sort og ca. 30 gram rødt.

Mønsteret kan du finne her.

Siden disse var så enkle måtte jeg legge opp til enda et par. Denne gangen i falk, men samme pinnenummer. Og jeg måtte jo selvfølgelig lage LILLAAAA

Denne har verken fått festet trådene sine eller fått sin make, men det blir.

Jeg måtte ha en liten tøffelpause, og da gikk jeg heller over til et par slipperser jeg har hatt garn og mønster til liggende ei stund.

Hælen på disse strikkes frem og tilbake, og det var en utfordring å strikke mønsterstrikk på denne måten. Jeg kan ikke si jeg likte det særlig godt. Så på neste par så blir nok hælen ensfarget. Denne har heller ikke fått en venn, og den mangler noen sting på hælen og en runde med fastmasker rundt kanten. Den ble desverre for liten for foten min, og havner nok i gavekassen. Pakke med mønster og garn kan kjøpes blant annet her.

For noen uker siden oppdaget jeg gleden ved podcasts. Samboeren min har skrytt av konseptet lenge, men jeg har ikke helt skjønt greia. Ikke før nå! Da begynte jeg å høre på norske Ullstund (om du trykker på linken kommer du til blggen deres der du kan høre podcastene direkte). Disse to damene sitter og slarver om strikking, spinning, garn og ting som plutselig dukker opp i postkassa deres. De er herlig strikkenerdete og jeg har det kjempegøy med å høre på hva de strikker, i hvilket garn, hvordan de spinner, tanker rundt teknikker og utstyr og ikke minst le av all fjåsinga deres, for de har det virkelig gøy når de holder på!

De har også fått meg til å utfordre meg selv. Før jul kjøpte jeg gave til meg selv, nemlig en pakke med håndtein og ca. 50 gram fiber. Fiber and  art leverte kjapt og hadde en fantastisk service! Det viste seg at jeg fikk feil farge på garnet, så noen dager etter lå det 100gram fiber i de fargene jeg opprinnelig bestilte i posten.  Jeg prøvde litt til å begynne med, men gikk raskt lei. Dette var ikke noe for meg! Etter å ha hørt på Ullstund tenkte jeg at jeg måtte prøve igjen. Så, i dag tok jeg igjen frem håndtein og fiber.

Fiberen er håndfarget merinoull i grønt og sort. Fargene ble litt lyse her på bildet.

Etter litt frem og tilbake satt  jeg tilbake med dette på håndteinen

Det vises ikke så godt, men det er svært ujevnt spunnet, men jeg er ihvertfall igang. Nå må jeg bare spinne ferdig resten av fiberen for så å tvinne trådene til garn. Puh! Men jeg tror følelsen av å strikke med håndspunnet garn kommer til å bli morsom.

Samtale mellom meg ogsamboeren min:

Han:»Kommer du til å kjøpe deg rokk nå??»

Jeg: «Nei, det koster jo så mye.. å så har vi ikke plass»

Han: «Men du kommer til å kjøpe deg rokk når vi kjøper hus?»

Jeg: «Ehh..»

Han: «Jeg tolker det som et ja»

Å så lo han.. Fine mannen som synes det er greit at jeg liker hobbyen min 🙂

Advertisements

Om ordknapp

Mamma, kjærest og lærer på 27 år. Ikke nødvendigvis ordknapp, men liker tanken på at det kan finnes en ordknapp. Tenk så fint, en knapp man kan trykke på for å få fem fine ord. Fine ord som filur, lavendel, klem og nesetipp. Denne bloggen er om meg, strikkinga mi og kanskje noen fine ord.
Dette innlegget ble publisert i Strikking. Bokmerk permalenken.

6 svar til Siste ukes sykestrikk

  1. Gunhild sier:

    Hahaha! Forslag: Du blir med meg heimheim, får klippe sauen, karde ulla og spinne garnet.. om du likar det kan du kjøpe deg ein rokk på ebay eller finn.no 🙂

  2. Hege81 sier:

    Så tøffe «sokker».

  3. wims sier:

    Herlige tøfler. Og så morsomt med håndtein. Drive selv og sliter med min :O)